loading...
وبلاگ سجاد طوفان بروز
سجاد احمد بازدید : 14 سه شنبه 15 بهمن 1392 نظرات (0)

سامی یوسف (sami yusuf) در ماه جولای سال ۱۹۸۰ از خانواده ایایرانی و آذری الاصل در تهران بدنیا آمد.نام اصلی او سیامک رادمنش میباشد.او در زمان کودکی به همراه خانواده اش به انگلستان رفت و درآنجا نوجوانی و جوانی اش را سپری کرد. و ساکن لندن شد . او که از همان ابتدا بهموسیقی علاقه داشت در ۱۸ سالگی به مدرسه موسیقی لندن Royal Academi of Music رفت ودر آنجا با تحصیلات آکادمیک موسیقی آشنا شد. او تا کنون ۲ آلبوم روانه بازار کردهبه نامهای : ( المعلم ) و (امتمن ) و اولین کنسرت موسیقی اش را در مصر برپاکرد کهبعد از استقبال وسیع از آن برنامه به کشورهای زیادی از جمله آلمان ترکیه هند و... برای اجرای برنامه دعوت شده ...

او تا به حال با آمیختن موسیقی اصیل شرقی بانواهای کلاسیک غربی و اشعاری که اکثرا در وصف پیامبر اسلام و دین اسلام است مخاطبینبسیاری را جذب کرده و از ویژگی های دیگر کار های او این است که هم به زبان انگلیسیو هم عربی کارهایش را می خواند.

 

آموزش موسيقي را از سن کم توسط پدر ـ که موسيقيدان،نوازنده و شاعري مشهور بود ـ آغاز نمود و پس ازتسلط بر چند ساز، موسيقي را به صورتآکادميک ابتدا در دانشگاه منچستر و سپس در معتبرترين مؤسسات موسيقي لندن و پس ازدريافت بورس تحصيلي در 18 سالگي تحت نظر مشهورترين موسيقيدان‌هاي «مدرسه سلطنتيموسيقي لندن» فرا گرفته است. گرچه سامي از سه سالگي در لندن بزرگ شده اما ريشه‌‌هايشرقي‌اش (او در يک خانواده ايراني آذربايجاني الاصل  به دنيا آمده است) در ساختملودي‌ها، آهنگ‌ها و نماهنگ‌‌هايش کاملاً مؤثر بوده است. هوش سرشار سامي و فهم عميقاو در تئوري موسيقي و نوازندگي، زمينه‌اي شد تا بتواند فرهنگ‌‌هاي مختلف موسيقيكلاسيك غربي تا موسيقي مقامي خاورميانه اعم از عربي و ايراني و صوفي)، تركي،آواز‌هاي فارسي، آذري، هندي و پاكستاني و حتي ملودي‌‌هاي افغاني را يادبگيرد.

 

اين جوان انگليسي، در 23سالگي (2003) آلبوم اول زيبايش، «المعلم» را به بازار‌هاي جهاني عرضه كرد که شکليمدرن‌تر و بسيار جذاب تر از همان تواشيح خودمان است به زبان‌‌هاي انگليسي و عربي. اهل فن مي‌گويند که اين آلبوم، انقلابي در اناشيد انگليسي بوده است. بعد از كتاستيونس (يوسف اسلام)، خواننده مسلمان بريتانيايي، حالا نوبت به سامي يوسف رسيدهاست كه آواز‌‌هاي اسلامي‌اش به صدر جدول فروش آلبوم‌‌هاي اروپا و آمريكا برسد؛فراموش نکنيد که موسيقي پاپ در اين کشور‌ها براي خودش بروبيايي دارد. بسياري به محضاينكه صداي مسحورکننده‌اش را شنيدند به خريدن آلبوم‌‌هايش روي آوردند تا جايي كهتعداد فروش آن در روز اول به طور متوسط به 40 نسخه در هر فروشگاه رسيد. يكي ازمعتبرترين روزنامه‌‌هاي اروپا در خصوص آلبوم او نوشته است «آثار اين هنرمند به قدريزيباست كه قلب‌‌ها را تسخير مي‌كند». در كشور‌هاي عربي البته استقبال نسبتاً بيشترينسبت به آلبوم سامي يوسف شد. درست همزمان با حلول ماه مبارك رمضان در يكي ازكشور‌هاي عربي تعداد فروش متوسط آلبوم وي در هر فروشگاه به۷۵۰ نسخه رسيد. ساميتوانست در مدت يك سال تحول عظيمي در عالم موسيقي و سرود ديني ايجاد كند. اولينآلبومش جزو پرفروش‌ترين‌‌هاي خاورميانه و اروپا شد. نماهنگ «المعلم» به مدت 21 هفتهدر مصر و 12 هفته در ترکيه در صدر جدول آلبوم‌‌هاي پر فروش بوده است.

 

در سال 2005 آلبوم عالي‌اش «امت من» را، در ميان استقبالبي نظير مردم، با مضاميني و اشعاري قوي و غالباً اجتماعي، آرمان‌گرايانه، معترض وعدالت‌خواهانه منتشر نمود. همين ويژگي است که سامي يوسف را از بسياري ازخواننده‌‌هاي مسلمان جهان ـ که متأسفانه تنها از اسلام يک دين سکولار شبهه مسيحي (مسيحيت تحريف شده منظور است) و نعوذ با… خدا و پيامبر را يک چهره ليبرال معرفيمي‌کنند ـ متمايز مي‌کند. اگر به نام آلبوم آخر ـ که آهنگ آغازينش در ابتدا ذکر شدهبود ـ يا به نام مؤسسه سامي يوسف «Awaking» (به معناي بيداري) نيز دقت کنيم، شايدمفهوم «بيداري اسلامي» در ذهنمان تداعي شود. ملودي محلي کشور‌هاي گوناگون، انواعسبک‌‌هاي موسيقايي و شش زبان  که در اين آلبوم از آن‌ها استفاده شده است، شاهديديگر بر اين مدعاست.

 

سامی همچنین یک آهنگ زیبا بنام مادر به زبان مادریش یعنی فارسی خوانده است.او این آهنگ را قبلا به زبانهای عربی و ترکی خوانده بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 37
  • بازدید سال : 59
  • بازدید کلی : 760